zondag 13 februari 2011

Wolf Hall

Vanmorgen na het ontbijt hebben we eerst een stevige wandeling gemaakt. Heerlijk om de dag mee te beginnen; en wat ís het lekker buiten!
Daarna koffie gedronken en een poosje zitten lezen in "Vrijheid" van Jonathan Franzen; ben nog maar net begonnen, maar wat mij betreft een veelbelovend begin.

Van de week eindelijk "Wolf Hall" uitgelezen. Het was een dikke pil met zijn meer dan 600 bladzijden, maar van het begin tot het eind de moeite van het lezen waard!
Een boek in mijn favoriete genre: historische fictie; geschiedenis in romanvorm. "Wolf Hall" gaat over het leven van Cromwell en speelt dus ten tijde van de regering van Hendrik VIII. Het boek loopt gedeeltelijk parallel aan de tv-serie over The Tudors. Erg leuk om naast elkaar te zien.
Behalve dat het boek een belangrijk stuk uit de Engelse geschiedenis belicht, is het ook nog eens erg goed geschreven (altijd prettig voor een boek...). En ondanks dat de namen, functies en jaartallen me aanvankelijk regelmatig lieten terugbladeren om te kijken wie nu wie en wat nu wanneer was, kwam ik steeds beter in het verhaal en heb ik het boek na de laatste bladzijde met een diepe zucht (van tevredenheid) dichtgeslagen.
Een boek dat in mijn ogen terecht de Booker Prize won (2009).

Nu begonnen in "Vrijheid" van Jonathan Franzen. Lijkt me een goed boek.
Voor een groep die met elkaar klassieken leest, lees ik deze maand ook "De glazen stolp" van Sylvia Plath en verder liggen nog op mijn nachtkastje "Lolita lezen in Teheran" (waar ik maar niet doorheen lijk te kunnen komen) en als non-fictie boek geniet ik van "Het Vergeetboek", een boek over ons geheugen.

Lekker lezen!

Fijne zondag,
Joke.

Geen opmerkingen: